Oameni de teatru – actori, regizori, teatrologi, directori de trupe – și jurnaliști s-au întâlnit, sâmbătă, la amiază, la o conferință de presă/ dezbatere cu tema „Teatrul prezentului, între necesitate și lux! Mai avem nevoie de teatru?”, organizată în foaierul Teatrului de Stat Constanța (TSC). Evenimentul a fost inclus în startul primei ediții a Festivalului Internațional de Teatru Independent Constanța (FITIC) „Blue Theatre”, organizat de Asociația Culturală Mișcarea Teatrală pentru Educația Tineretului, în colaborare cu TSC și Universitatea „Ovidius”, cu susținerea Primăriei Municipiului Constanța. La deschiderea festivalului au participat și membri ai juriului FITIC: directorul Teatrului „Regina Maria” din Oradea, regizorul și actorul Daniel Vulcu, publicistul, dramaturgul și lingvistul Ion Coja, actrița Adriana Trandafir, decanul Facultății de Arte a Universității „Ovidius”, prof. univ. dr. Daniela Vitcu-Hanțiu și teatrologul conf. univ. dr. Alina Cristea.
ARTA DINCOLO DE CONSTRÂNGERI ȘI SERVITUȚI
„Teatrul independent este o formă de manifestare, de organizare, de administrare liberă, eliberată de constrângerile și servituțile pe care le impune, în mod normal, o autoritate finanțatoare de care depinde bugetul tău, depinde câți oameni ai angajați și dacă mai poți angaja un colaborator sau nu, o autoritate de care depinde uneori și repertoriul”, a spus, în deschiderea dezbaterii, actorul Lucian Iancu, președinte al Asociației Culturale Mișcarea Teatrală pentru Educația Tineretului. Teatru independent, a subliniat Iancu, făceau nume mari din perioada interbelică – Bulandra, Maximilian, Tudor Mușatescu, Sică Alexandrescu -, trupe de entuziaști puși pe treabă, vrând să câștige câte un ban. „E un sistem pe care nu l-am inventat noi acum”, a subliniat Lucian Iancu. Apreciatul actor constănțean a mai atins o problemă interesantă și de actualitate: numărul mare de absolvenți de teatru – actori sau regizori – care se găsesc în imposibilitatea de a se angaja în teatrele subvenționate de stat. „Tinerii actori se învârtesc în jurul teatrului cum se învârtesc câinii pe lângă măcelării sau pisicile pe lângă pescării. În momentul în care reușesc să prindă o colaborare nimic nu le asigură continuitatea”, a menționat Lucian Iancu.
Ce îi caracterizează pe cei care fac teatru independent? Răspunsul l-a dat tot cunoscutul artist tomitan: „pasiunea de a face teatru, dorința de a-l face în orice condiții”. Cine face teatru independent? „Nu sunt toți niște necunoscuți care bat la porțile scenei. Noi avem chiar vedete: Marius Manole, Medeea Marinescu… Nu mai vorbim de Horațiu Mălăele”, a menționat Lucian Iancu.
Afirmația sa a fost întărită de actrița Adriana Trandafir care a menționat, făcând trimitere la propria sa experiență, că un actor de teatru independent face o mulțime de lucruri: spală scena, așază decorul, calcă toate costumele de scenă, cară recuzita. Aceasta a spus că a lucrat, de-a lungul timpului, în 18 producții independente, iar acum este angrenată în opt spectacole.
ACTORUL CARE FACE TOTUL
Adriana Trandafir a încercat să dea o definiție a teatrului independent făcând trimitere la sigla FITIC „Blue Theatre”: cochilia unui melc decorată cu motive tradiționale, în culori marine. „Numai acel melc știe cât de grea este acea cochilie, numai el știe ce înseamnă acea cochilie pentru el, iar el merge încet și sigur unde și-a propus să ajungă. Așa este și cu teatrul independent. Practic, pe mine m-a reorganizat, m-a restructurat, m-a făcut să fiu… vie și acum când mai am două săptămâni până când o să fiu scoasă la pensie din sistemul de stat, pe 26 septembrie. Teatrul independent mi-a dat aripi noi să mă simt olimpică și să vreau să o iau de la început, pentru că teatrul independent mi-a adus mari bucurii, poate cele mai mari bucurii, pentru că m-a pus în fața celor mai mari dificultăți din care am învățat (…), m-a făcut să-mi înving fricile, temerile, pentru că teatrul independent este o stare de război permanent (…), te face conștient de faptul că ești privit de atât de aproape de spectator și atât de direct, în ochi, încât nu mai ai loc de scăpare”, a mai spus actrița Adriana Trandafir.
Subliniind că teatrul independent te face să te simți „viu”, faimoasa actriță a dat exemplu lui Marin Moraru care a plecat trist din Teatru, izolându-se. „Actorii teatrului clasic ies triști la pensie, ies învinși aproape urând locul unde au stat mai mult decât cu părinții, cu copiii”, a mărturisit Adriana Trandafir.
Preluând ideea îndrăgitei actrițe, aceea de „război” permanent, criticul de teatru conf. univ. dr. Alina Cristea a subliniat: „În teatrul independent absolut toate elementele „se luptă”, fie că vorbim de actori, fie că vorbim de mecanică. Textul, de asemenea, are mult de luptat ca să cucerească o zonă de piață, care în momentul acesta nici nu știu dacă există, în opoziție cu textele clasice”. Aceasta a mai spus că, din punctul de vedere al criticului de teatru, îi apreciază pe actorii și regizorii din teatrul independent pentru că nu le e teamă și că nu se lasă „cenzurați” de lipsa costumelor adecvate sau a muzicii nepotrivite.
TEATRUL, UN LUX PE CARE ȘI-L POT PERMITE SPECTATORII?
Directorul Godot Cafe și al Festivalului Național de Teatru Independent, George Remeș, a menționat că teatrul este necesitate pentru actorii care doresc să joace și „un lux pe care și-l pot permite spectatorii”. „Nu cred că trebuie să privim teatrul independent versus teatrul instituționalizat ca o competiție. E loc pentru toată lumea”, a conchis George Remeș. De asemenea, directorul Green Hours, Voicu Rădescu, afirmând că teatrul în sine este o necesitate, a atins un punct sensibil spunând că „nu ar trebui să ajungi la lucrurile necesare cheltuind ca pentru un lux”.
„Eu iubesc ambele forme de teatru”, a menționat directorul Teatrului „Regina Maria” din Oradea, Daniel Vulcu.
LIBERTATE, TEXT ȘI… PORTRETE-ȘARJĂ
La rândul său, scriitorul constănțean Ion Coja a spus că teatrul nu poate fi despărțit de text, dând exemplul teatrului antic, un teatru al textului rostit individual sau în cor.
„Teatrul independent trebuie să înceapă cu scriitori, autori independenți, care nu fac jocul nimănui decât pe al spectatorului (…) Eu m-am străduit ca autor constănțean să fiu independent. Noi, constănțenii, suntem în general mai independenți. Noi putem întoarce spatele la sistem. Și ce vedem? Vedem marea, domnule!”, a spus scriitorul Ion Coja.
Pe parcursul FITIC „Blue Theatre”, caricaturistul și graficianul Leonte Năstase le face portrete-șarjă participanților la eveniment. „Găsesc acest festivalul de teatru independent ca pe o expresie a economiei de piață în domeniul artelor, fără cenzură, fără embargouri colaterale, cu foarte mult entuziasm și efort. Aportul meu este acela de a întregi atmosfera estivală prin portrete-șarjă pe care le voi executa în foaier, în timpul pauzelor”, a spus, pentru „Telegraf”, artistul plastic Leonte Năstase.
O nouă dezbatere, despre teatrul social de această dată, cu tema „Tu poți alege!”, se va desfășura duminică, de la ora 13.30, în sala TSC. Invitați sunt: Geanina Hergheligiu – regizor, George Drăgan – președinte Asociația Tomis Antidrog, Alexandru Alois – vicepreședinte Asociația Tomis Antidrog, conf. univ. dr. Daniela Căprioară – Facultatea de Psihologie, Universitatea „Ovidius” Constanța, conf. univ. dr. Alina Cristea, Corina Pop, psiholog clinician și psihoterapeut, Cristian Tănase – președinte Asociația Generației de Azi. Moderatorul întâlnirii va fi Valentin Ispas.
„Intrarea la toate spectacolele din cadrul FITIC „Blue Theatre”, programate în sala TSC, este liberă, în limita locurilor disponibile”
Sursa: telegrafonline.ro